Obecnie w Polsce obserwujemy dynamiczny rozwój usług mobilnych. Dotyczy to zarówno telefonów, jak i Internetu. Wydawać by się mogło, że usługi stacjonarne będą przechodzić do powoli do lamusa, mimo wszystko jednak operatorzy stacjonarni mocno trzymają się na rynku.

Telefon komórkowy czy telefon stacjonarny?

Mimo błyskawiczne rozwoju telefonii komórkowej telefoniczne sieci stacjonarne ciągle są obecne na rynku. Ciągle jest bowiem grupa odbiorców dla których taki telefon jest wygodniejszy czy łatwiejszy w obsłudze.

Osoby starsze często nie potrzebują telefonu komórkowego, dlatego operatorzy stacjonarni to właśnie do nich kierują swoją ofertę. Nie ma też co ukrywać, że telefon stacjonarny jest łatwiejszy w obsłudze niż nawet najprostsza komórka. Sieci stacjonarne funkcjonują nadal również w zakładach produkcyjnych czy przemysłowych oraz budynkach użyteczności publicznej. Wszędzie tam, gdzie nie ma potrzeby aby telefon „wędrował” za człowiekiem.

Ma stać na biurku i tyle. Operatorzy stacjonarni są też wybierani w miejscach gdzie nie ma zasięgu lub jest on bardzo słaby. Brzmi to nieprawdopodobnie, ale w Polsce nadal są takie miejsca.

Internet mobilny a może światłowód?

Także w tym przypadku trwa rywalizacja. Operatorzy stacjonarni Internetu mogą zaproponować bardzo duże prędkości łącza, szczególnie jeśli usługa dostarczana jest przez światłowód. Tego typu Internet ciągle jest także odbierany jako pewniejszy czy bardziej stabilny. Niestety sieci stacjonarne nie docierają wszędzie.

Koszty infrastruktury bywają wysokie i nie wszyscy operatorzy chcą je ponosić, szczególnie jeśli szacowane zyski nie będą duże (np. tylko jeden dom, czy malutkie osiedle). Najłatwiej mają w tej sytuacji firmy, które równocześnie dostarczają usługi telefonii stacjonarnej, bo oni najczęściej mają już infrastrukturę. Jeśli operatorzy stacjonarni nie są dostępni pozostaje dostęp mobilny. Przydaje się on również w podróży.

Jak już wspomniano, pomimo rozwoju usług mobilnych sieci stacjonarne nadal posiadają znaczne udziały w rynku i jeszcze przez jakiś czas raczej się to nie zmieni. Z całą pewnością jednak rywalizacji wymusi na nich rozwój swoich usług i konkurencyjne ceny.